[22] 867 07 20

Woda mineralna - dobra czy zła?

Cofnijmy się myślą w czasie o 1000, 2000, 5000 lat. Jaką wodę pił człowiek z tamtego okresu? Człowiek, który nie zastanawiał się, czy woda może być dla niego szkodliwa, bo wiedział, że jest dobra? Odpowiedź jest prosta: Pił wodę powierzchniową - wodę ze strumienia, z rzeki, rzadziej z górskich źródeł. Woda powierzchniowa jest wodą miękką - w takiej wodzie minerały nie zdążyły się rozpuścić, dlatego zachowała ona swoje właściwości rozpuszczające.

Człowiek sprzed kilku tysięcy lat nie miał potrzeby sięgać po wodę głębinową, czyli tę, którą dzisiaj nazywamy mineralną lub oligoceńską. Oznacza to, że nasz organizm po prostu nie jest ani przyzwyczajony, ani przystosowany do picia wód wysoce zmineralizowanych.

Organizm ludzki przyswaja zaledwie 3-8% minerałów zawartych w wodzie. Dzieje się tak, ponieważ w naturalnym procesie substancje nieorganiczne - minerały - są przyswajane tylko przez rośliny. My natomiast przyswajamy je przez spożywanie roślin, które przyswoiły minerały. Oznacza to, że dostarczenie organizmowi niezbędnej dawki pożytecznych minerałów wymaga przede wszystkim odpowiedniej diety. Choćbyśmy wypijali 300 litrów wody mineralnej dziennie, nie przyswoimy tą drogą wystarczającej ich ilości.

Minerały występujące w stanie wolnym, jako sole nieorganiczne, są bardzo trudno przyswajalne przez organizm. Jednak gdyby było to jedynym problemem, tak naprawdę nie byłoby żadnego problemu. Niestety jednak problem jest, ponieważ takie trudno przyswajalne minerały chętnie odkładają się w nerkach, stawach, naczyniach krwionośnych i w innych miejscach naszego organizmy, gdzie wcale nie chcemy ich mieć. Nie bez przyczyny lekarze zalecają pacjentom cierpiącym z powodu kamicy nerkowej picie wody ubogiej w wapń i sód.

Oczywiście musimy dostarczać organizmowi niezbędnych minerałów. Jednak woda nie jest ich dobrym źródłem. Ludzki organizm najlepiej przyswaja minerały w postaci tak zwanych chylatów, czyli minerałów połączonych z kwasami organicznymi. Można wśród nich wymienić aminokwasy, cytryniany, laktaty itp. Znajdziemy je w warzywach, owocach, mięsie, jarzynach, w surowym mleku i innych produktach żywnościowych.

Aby zachować zdrowie i dobrą kondycję, należy odpowiednio się odżywiać - stosować dietę bogatą w minerały, a przy tym pić wodę ubogą w związki mineralne - taką, która z łatwością spełni swoje podstawowe funkcje i będzie źródłem zdrowia.

Nie oznacza to oczywiście, że woda mineralna jest niezdrowa i nie należy jej pić. Przeciwnie: W niektórych przypadkach nawet lekarze zalecają pacjentom picie wody mineralnej. Nigdy jednak w dużych ilościach. Woda mineralna pita w dużych ilościach nie tylko nie spełnia swojego zadania, ale też może wręcz zaszkodzić naszemu zdrowiu.

-- W takim razie jaką wodę pić? --

Dane kontaktowe

  • "ARKA" Sp. z o.o.
  • ul. gen. K. Sosnkowskiego 5i
  • 02-495 Warszawa
  • tel: [22] 867 07 20
  • e-mail: biuro@arkafiltry.pl
  • Google+
  • Twitter